Zaterdag 20-01-2024 was het dan eindelijk zover. De aflevering van onze nieuwe trotsen!
We ontvingen onze eerste 6×4 trekker & de vervanger van onze oude 85 tm bakwagen.
De 6×4 trekker: DAF XG+ 530 FTT (80-BXF-7)
Toen we eind 2022 onze Broshuis 1-bed-3 dieplader ontvingen, werd al snel duidelijk dat een 6×4 geen overbodige luxe was.
De gewenste uitbreiding liet enige tijd op zich wachten door de gefaseerde introductie van het nieuwe type DAF dat hiervoor wenselijk was.
Vanwege de inzet op zwaar transport is gekozen voor een 13 liter motor met 530PK met daarachter een 16-traps automaatbak.
Het voertuig werd voorzien van een schuifschotel om opleggers zo optimaal mogelijk te koppelen.
De gemonteerde kist betreft een tijdelijk exemplaar aangezien de bestelde leveringsproblemen heeft en helaas nog ca. 8 weken op zich laat wachten.
Om beter zicht te hebben met brede ladingen op de auto, heeft Vlastuin Truckopbouw extra (in breedte verstelbare) cameraspiegels gemonteerd op het voertuig.
Nathan, veel succes met je nieuwe truck!
De kraanwagen: DAF XD 450 FAX WSG (60-BXH-7)
De vervanger van onze trouwe BR-ZH-55. Na vele jaren, kilometers en PTO-uren was het eind 2023 eindelijk zover dat onze ‘BR’ met pensioen kon.
Zijn vervanger was bijna voltooid en rondom de kerst kon de oude auto al gemist worden.
Door enige tegenslag mocht het nog tot zaterdag 20 januari duren voordat we zijn vervanger in ontvangst mochten nemen.
Voor deze auto werd besloten om een echte allrounder te gaan bouwen.
Het is dus niet alleen een trekker, maar ook een bakwagen.
En het is niet alleen een kraanwagen, maar ook een hoogwerker!
Voor dit chassis werd ook besloten om een Next-Gen DAF aan te schaffen, vanwege de voordelen die de nieuwe wetgeving biedt inzake maximale voertuiglengtes.
De kraan en laadbak zijn wederom aangeschaft bij CCH in Halsteren. Zij tekenden de laadbak en de laadvloerverlenging. Tevens leverden zij de HMF 9520 autolaadkraan inclusief alle hulpstukken en toebehoren. De kraan werd ditmaal niet alleen voorzien van een jib, maar ook van een lier en hoogwerkkorf. Om de capaciteit in het ‘voorovergebied’ te vergroten, werd ook een steunpoot aan de voorzijde gemonteerd. Zo is de auto multifunctioneel inzetbaar.
WSG: Wide Spread Gestuurde achteras. Ook deze truck werd -net als de eerder afgeleverde 95 tm kraanauto– bij Veldhuizen Wagenbouw omgebouwd naar Wide Spread as-opstelling. Zo kent het voertuig de voordelen van de hoge wendbaarheid, maar behoudt deze een erg hoog nuttig laadvermogen met een GVW van 41.5T. (As 1: 10T, as 2: 10T, as 3: 11.5T, as 4: 10T).
Om beter zicht te hebben met brede ladingen op de auto, heeft Vlastuin Truckopbouw extra (in breedte verstelbare) cameraspiegels gemonteerd op het voertuig.
Tim, veel succes met je nieuwe truck!